Budimex odebrał od producenta i certyfikował nową lokomotywę Dragon 2. To pierwsza tego typu jednostka w zasobach sprzętowych Budimeksu i jedyna lokomotywa tego typu w zasobach firm budowlanych realizujących modernizację i budowę linii kolejowych.
Budimex będzie wykorzystywał lokomotywę do transportu pociągów z materiałami i surowcami niezbędnymi do realizacji inwestycji kolejowych w całej Polsce.
Dlaczego Budimex kupił lokomotywę liniową?W połowie maja pisaliśmy o tym, że Budimex zdecydował się na pozyskanie nowej lokomotywy liniowej i 40 wagonów do transportu kruszywa. Firma tłumaczyła wówczas, że nie ma ambicji zostawać pełnowymiarowym przewoźnikiem kolejowym i obsługiwać całości przewozów na własne potrzeby, ale nie chce być uzależniona tylko od zewnętrznych podmiotów bez możliwości płynnego reagowania na rynkowe zawirowania w zakresie tego transportu uzależnieni. – Chodzi nam przede wszystkim o zabezpieczenie pewności dostaw kruszyw na rynku krajowym –
podkreślał wówczas Dariusz Bac, dyrektor budownictwa kolejowego i elektroenergetycznego.
Sama firma nie powiedziała o tym wprost, ale jest to pokłosie decyzji węglowej sprzed kilku lat, która pozwoliła PKP CARGO na zrywanie umów przewozowych z innymi podmiotami na rzecz realizacji przewozów węgle kamiennego. Do dziś pozostaje ona brzemienna w skutki, a
w samym PKP CARGO nie dzieje się dobrze.
Parametry techniczneLokomotywy E6ACTadnb DRAGON 2 jest dwukabinową sześcioosiową lokomotywą uniwersalną zgodną z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI 2014) przeznaczoną do pracy towarowej o mocy 5MW przystosowanej do zasilaniu z sieci trakcyjnej DC 3kV, poruszającej się z prędkością do 120km/h.
– Głównym atutem Dragona 2 jest bardzo wysoka siła pociągowa, która w połączeniu z dużą masą lokomotywy, efektywnym systemem antypoślizgowym oraz napędem na każdą oś, umożliwia prowadzenie ciężkich składów towarowych – mówi Maciej Olek, Członek Zarządu Budimex SA.
– Każda oś napędzana jest silnikiem asynchronicznym o mocy 842kW każdy. Lokomotywa wyposażona jest w dodatkowy moduł spalinowy ,,Dual Power” pozwalający na jazdę i zasilanie, gdy dostęp do sieci trakcyjnej jest niemożliwy, co zwiększa jej mobilność dodaje Maciej Olek.
Dwusystemowa i zielonaPojazd wyposażony jest w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa w tym ETCS poziomu drugiego oraz dwusystemowy radiotelefon pracujący w sieci GSM-R oraz VHF. Budimex podpisał także umowę z PGE Energetyka Kolejowa na dostawę energii do lokomotywy, która jest w 100% zieloną energią.
Lokomotywa zadebiutuje podczas obchodów Dni Dziecka na stacji Warszawa Zachodnia 6 czerwca (piątek). Natomiast na początku lipca zaczyna normalną prace przy transporcie towarów.
Na Warszawie Zachodniej będzie można także zobaczyć lokomotywę manewrową Budimexu czyli manewrową 6Dh-002, która powstała na bazie lokomotywy SM42 (6D).
Budimex inwestuje w taborBudimex rocznie przeznacza ponad 100 mln zł na rozwój i modernizację sprzętu budowlanego, z czego 80 mln zł inwestuje w pojazdy i maszyny. Zaplecze firmy to ponad 300 jednostek sprzętowych budownictwa drogowego i kolejowego.